söndag 4 juni 2017

Gympapåse - Syslöjden VT-2017

 Arbetsgången: 
6  februari
Idag har jag skissat klart på min gympapåse, sedan har jag valt ett svart tyg och klippt ut det i den längden som jag bestämt. Efter det bestämde jag mig för att brodera fast mitt mönster, vilket var Adidas mönstret. Men jag hann inte utföra det denna lektionen, utan det ska jag göra nästa vecka. 

13 februari
Idag har jag fortsatt att arbeta med mitt mönster som jag ska ha på min gympapåse, alltså Adidas märket. Jag har klippt ut Filofax och strykt fast på tyget för att det ska bli tjockare, sedan har jag broderat fast märket på tyget med en broderimaskin. Det var riktigt coolt! Det hann dock inte bli klart så därför fortsatte den på egen hand efter lektion och kommer att bli klar tills veckan efter sportlovet. 

20 februari Sportlov

27 februari
Idag fick jag tillbaka mitt värdiga mönster och jag blev väldigt nöjd med resultatet av Adidas märket. Jag blev även klar idag med att sy ihop tygbitarna och nu börjar det äntligen se ut som e gympapåse. När jag sydde ihop gympapåsen använde jag mig först av raksöm (1cm in) och sedan av sicksack. På sidorna lämnade jag även 2cm utan sömn för att jag senare ska kunna trä in en tråd. Nästa vecka ska jag fortsätta med att bli klar. 

6  mars Studiedag

13 mars
Idag har jag arbetat med min gympapåse. Jag har sytt klart allt som behövs sys och jag har valt vilket band jag vill använda. Jag har inte hunnit trä på ba det denna lektionen. 

20 mars - temavecka 
27 mars - sjuk 

3 april 
Idag har jag fixt det sista med min gympapåse och jag är äntligen klar! Nästa gång ska jag sätta mig ner och skriva på min reflektion om mitt arbete. Jag hinner tyvärr inte gör det denna lektionen. Men något som jag lade till min gympapåse idag var öljgetter så att jag skulle kunna trä trådarna igenom dem. Jag blev väldigt nöjd, (det finns på bilden).


Min idé: 
I början av terminen bestämde jag mig för att arbeta med sådant som jag verkligen behövde och tyckte om. Jag fick tänka till riktgt noga, men sen kom jag snabbt på att jag behövde en ny gympapåse. Jag har länge haft en tygpåse som väska till idrotten och jag har inte alltid fått plats med det jag behövt och jag har inte heller kunnat stänga den på samma sätt som med en gympapåse, ibland kan det ju kännas skönt att kunna hålla sina saker i säkert förvar. 

- Var fick jag min inspiration ifrån? 
Adidas är mitt favoritmärke och har länge varit. Jag är en ganska sportig tjej och håller på med fotboll ganska mycket och tycker att det är det roligaste som finns! Nästan hela min fotbollsuniform är av Adidas märket, så då tänkte jag för mig själv: tänk om jag kunde matcha allt? Hur coolt skulle inte det vara att komma till träningen med värsta Adidas looken? 

- Vilka maskiner och tekniker du har använt? 
Som man kanske redan läst i början av texten, har jag skrivit om min arbetsgång. Men om jag ska vara lite mer specifik kan jag rada upp de redskap, maskiner och tekniker som jag använt mig av. Jag använde mig av broderimaskinen, vilket var min första gång någonsin. Då styng satte jag den och sedan skrev ut mitt märke i en vit sytråd. Jag använde mig av en vanlig symaskin där jag sydde ihop min påse med raksöm men när jag sydde traskanten använde jag mig av sicksacksömn. För att sätta fast Adidas märket på tyget använde jag mig av Filofax som hjälp när jag skulle stryka på märket på tyget. När jag satte fast mina öljgetter använde jag mig av en spindelpress.   

- Reflektera över din egen arbetsinsats
Jag är väldigt nöjd med min arbetsinsats och jag tror inte att jag någonsin blivit så nöjd med ett arbete innan. Även fast många måndagar försvunnit bort från kalendern och att jag en gång varit sjuk så har jag ändå lyckats bli färdig i tid med den, vilket har gett mig möjlighet att göra något annat också. Jag är en väldigt noggrann person och blir det inte rätt så vill jag helst ge upp. Men detta har inte hänt denna gången utan jag har lärt mig att träning ger färdighet! Äntligen har jag en ny gympapåse, med Adidas märket på! Vem säger att man behöver köpa en för en massa pengar när man kan göra en själv? Hemmagjorda saker betyder mycket mer enligt mig. 

- tänkt igenom vad du hade kunnat göra annorlunda
Något jag hade kunnat göra till nästa gång om jag skulle göra detta igen är nog att göra måtten lite större än vad jag från början tänkt mig. Påsen kanske blev lite mindre än vad jag tänkt, men egentligen spelar det inte så stor roll. Jag blev fortfarande nöjd. Jag har lärt mig att använda broderimaskinen och hur coolt resultat kan bli från den. Jag ska verkligen använda den igen någon gång i mina framtida arbeten.


Resultat: 

Det var väldigt kul att arbeta inne på slöjden, hoppas jag får göra det snart igen. Tack så mycket för denna terminen Inger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar